
LABORATORIUM POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zapraszamy w nowym roku szkolnym na cykl spotkań pod hasłem:
LABORATORIUM POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Aktem prawnym, wprowadzającym do przedszkoli, szkół i placówek zmiany w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Z treści tego rozporządzenia wynika, jak poważne i trudne zadanie stawiane jest kadrze pedagogicznej różnych instytucji oświatowych. Aby dobrze zrealizować opisane rozporządzeniem poszczególne działania trzeba zmierzyć się z wieloma problemami logistycznymi, zarządczymi i przede wszystkim merytorycznymi, przed jakimi stają dyrektorzy oraz liderzy zespołów.
Realizacja zapisów rozporządzenia to również proces uruchomiania potencjału nauczycieli i wychowawców w zakresie ich wiedzy i umiejętności, niezbędnych do diagnozowania, projektowania i realizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Pomysł powołania Laboratorium Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej jest próbą udzielenia kadrze pedagogicznej przedszkoli, szkół i placówek wsparcia metodycznego i merytorycznego w realizowaniu nowych czynności dotyczących indywidualnej pracy z uczniem.
Podczas spotkań szkoleniowych uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, projektowania indywidualnych planów wspierających ucznia i kart indywidualnych potrzeb ucznia wraz z całą procedurą postępowania z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Szkolenie będzie organizowane w 3 grupach 15 -20 osobowych, składających się z nauczycieli – wychowawców o identycznych potrzebach szkoleniowych ze względu na typ placówki oświatowej, w której będą podejmować zadania z zakresu pomocy psychologiczno–pedagogicznej.
Cały cykl szkolenia obejmuje 50 godzin dydaktycznych, które będą realizowane podczas 10 pięciogodzinnych sesji /wg potrzeb/. Całkowity koszt szkolenia - 600 zł od osoby.
Ukończenie Laboratorium zostanie poświadczone odpowiednim zaświadczeniem.
Przebieg szkolenia:
1. Zasady organizacji i realizacja zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
a) cele i zakres organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
b) katalog uczniów wymagających wspomagania w danej szkole oraz możliwości wsparcia dla nauczycieli;
c) zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za koordynację oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
d) podstawowe procedury oraz zasady dokumentowania udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2. Wsparcie zespołów nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych
a) analiza konkretnych przypadków (od ogółu do szczegółu)
b) opracowywanie zakresu dostosowania wymagań oraz różnicowania zadań wobec poszczególnych uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
c) wybór metod pracy z poszczególnymi uczniami objętymi pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
3. Zasady przygotowywania dokumentacji pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
a) zakres niezbędnych zadań, procedur i dokumentów wynikających z rozporządzenia
b) przykłady gotowych rozwiązań w zakresie procedur i dokumentacji;
c) zasady współpracy z podmiotami zewnętrznymi (poradnie, rodzice, organ prowadzący, itd).
Zgłoszenia prosimy kierować na adres:
26-600 Radom, ul. Limanowskiego 26/30
Tel. 48 363 01 02, 48 330 83 96
info@edukacja.radom.pl.
